مقالات

دستگاه بسته بندی چیست؟

طی سال های گذشته صنعت بسته بندی با پیشرفت بسیار زیادی همراه بوده است. برای فروش یک محصول نیاز است که عواملی چون کیفیت محصول، بسته بندی مناسب و بازاریابی و مارکتینگ حرفه ای در کنار هم قرار بگیرند و به نوعی شما هیچ خط تولیدی را نخواهید یافت که بی نیاز از دستگاه های بسته بندی باشد. اگر کمی در ذهن خود به جستجو بپردازید درخواهید یافت که بسته بندی محصولات طی سال های گذشته چه میزان با تغییر همراه بوده است. این موضوع به خوبی نشان دهنده آن است که بشر روز به روز به اهمیت بالای بسته بندی محصولات پی برده و درصدد افزایش کیفیت بسته بندی محصولات خود برخواهد آمد. از این رو در ادامه ما سعی داریم صنعت بسته بندی را در کسب و کارهای امروزی علی الخصوص در زمینه خوراک اعم از خشکبار، حبوبات و… مورد بررسی قرار دهیم. علاوه بر آن در انتها به معرفی چند نمونه دستگاه معروف در بازار داخلی نیز خواهیم پرداخت.

اهمیت بسته بندی در اقتصاد امروز

به عنوان اولین قدم بایستی کیفیت ماندگاری، سلامت و صحت محصولات مورد نظر که قصد بسته بندی آن ها را داشته را مورد بررسی قرار دهیم. برای نمونه باید مطمئن بود که بسته بندی مورد نظر به خوبی محصول را از گرد و خاک و تماس مستقیم با هوا حفظ خواهد نمود. هر چند این موضوع از نظر بسیاری از شرکت های بزرگ به خوبی درک شده است اما با این حال هنوز هم بسیاری از شرکت های تازه تاسیس از اهمیت این مهم غافل می باشند. به جرات می توان گفت این موضوع تاثیر زیادی در تفاوت شرکت های بزرگ و کوچک خواهد داشت. یک بسته بندی خوب فواید بسیاری را به همراه خواهد داشت که از بین آن ها می توان به دوام هر چه بیشتر محصول اشاره نمود. بی شک هر فردی به عنوان یک پخش کننده که در آخرین چرخه فروش قرار گرفته است ترجیح خواهد داد که به جای محصولی با دوام چند روزه محصولی را سفارش دهد که تا دو سال ماندگاری داشته باشد. از سویی دیگر محصولات دارای بسته بندی مناسب و مطمئن از نظر سلامت و بهداشت به طبع به نسبت سفارشات فله طرفداران بیشتری خواهند داشت. با کمی توجه در رابطه با این موارد به خوبی درخواهید یافت که در نظر گیری یک بسته بندی مناسب ضمن آن که یک خدمت به شمار می آید می تواند به نوعی صنعت را متحول سازد. در کنار محصولات خوراکی چون خشکبار و حبوبات و گوشت و… باید این را در نظر داشت که هر چیز مدرنی در این اقتصاد نیازمند بسته بندی خواهد بود و حتی سیگاری که همه از ضرری که برای ریه خواهد داشت آگاه هستیم نیز از این قائده مستثنی نخواهد بود و همه این انتظار را خواهند داشت که به گونه ای بسته بندی شود که به خوبی توتون خود را تازه نگه دارد. تا به این جای مطلب سعی کردیم در رابطه با شمای بسته بندی و اهمیت آن ترسیمی ذهنی برای شما ایجاد نماییم. در ادامه به معرفی انواع دستگاه های بسته بندی و نحوه به کارگیری آن ها در خط تولید کارخانه ها خواهیم پرداخت.

انواع دستگاه بسته بندی و کاربرد آن ها

با توجه به تنوع دستگاه های بسته بندی موجود در بازار از معرفی تک به تک آن ها صرف نظر خواهیم نمود و به نوعی می توان گفت تعداد دستگاه های بسته بندی در دنیا برابر با تعداد محصولاتی است که تولید می گردند! برخی مواقع شرکت ها به ناچار برای خط تولید خود دستگاه بسته بندی خاصی را سفارش خواهند داد و می توان گفت که این دستگاه بسته بندی خاص و انحصاری آن محصول و شرکت خواهد بود. صرف نظر از تمامی این مسائل دستگاه های بسته بندی در خطوط تولید مواد غذایی به نوعی نقش اول را خواهند داشت. از این رو از لحاظ گوناگون نظیر قیمت و تنوع محصول پیچیده ترین مارکت متعلق به دستگاه های بسته بندی حوزه مواد غذایی است. مورد بعدی صنایع شیمایی می باشد. در این حوزه نیز پس از صنعت مواد غذایی حساسیت و ایمنی بسیار بیشتر از سایر صنایع خواهد بود. به همین شکل شما به خوبی خواهید توانست با توجه به فراگیری محصول و بعد از آن درجه نیاز به پوشش، به رابطه آن صنعت با پروسه بسته بندی پی ببرید.

وظایف دستگاه بسته بندی

همان طور که در ابتدا گفتیم به نوعی دستگاه های بسته بندی یکی از عوامل اصلی در چرخش چرخ خط تولید هر کسب و کاری به شمار می آیند. حال این موضوع را کمی بازتر خواهیم نمود. در واقع در هر کمپانی محصول نهایی برای خروج از خط تولید به یک بسته بندی نیاز خواهد داشت و می توان گفت که این موضوع ابتدایی ترین نیاز محصول به بسته بندی می باشد. در کنار آن که محصول بایستی به هر حال درون یک بسته قرار گیرد، کیفیت و دوام این بسته بندی نیز در بازاریابی و فروش محصول بسیار موثر خواهد بود. عدم توجه به کیفیت بسته بندی و تطابق آن با اصول بازاریابی خیلی زود برند شما را مغلوب خواهد نمود و در نتیجه خیلی زود با مشکلاتی چون تعدیل نیرو و یا توقف خط تولید رو به رو خواهید شد. حال که به خوبی به اهمیت دستگاه های بسته بندی در خطوط تولید کارخانه ها پی بردید، بد نیست با چند دستگاه بسته بندی قدرتمند نیز آشنا گردید. ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد در وهله اول تنها به قیمت دستگاه بسته بندی توجه نمایید، اما توصیه می شود حتما به نیازهای خود توجه نموده و به سراغ محصولی بروید که ویژگی های مد نظر شما را دارا باشد. به نوعی پیش از قیمت به گستردگی و عمق حوزه ی انجام وظیفه ی دستگاه بسته بندی توجه داشته باشید.

1403-02-30