مقالات

انواع بسته بندی فلزی

امروزه بسیاری از کالاها و محصولات صنعتی و خوراکی در ظروف فلزی بسته‌بندی می‌شوند. به طور کلی بسته‌بندی فلزی با اشکال مختلفی همچون قوطی کنسرو، قوطی نوشاب، تیوپ آلومینیومی، اسپری، قوطی رنگ، محصولات پزشکی، مواد شیمیایی، قوطی‌ مواد روغنی، خوراکی و صنعتی، بشکه‌ها، گالن‌ها و غیره کاربرد دارد. در این مطلب قصد داریم درباره انواع بسته بندی فلزی و صنعت قوطی‌ سازی صحبت کنیم.

انواع بسته بندی فلزی

بازار مصرف امروزه محصولاتي با بسته‌بندی خاص که به راحتی قابل حمل باشد و از آن بتوان بدون محدودیت خاصی استفاده کرد را بیش از همه می‌پسندند. در این میان صاحبان برندهای مختلف نیز بسته‌بندی‌های فلزی را بیشتر از انواع دیگر همچون کاغذی، پلاستیکی و غیره برای بسته‌بندی محصولات تولیدی خود انتخاب می‌کنند تا با طرح، رنگ و اشکال مختلف نظر مصرف‌کنندگان را به سمت خود جلب کنند. از این رو انواع بسته بندی فلزی را براساس کاربردهای خاص آنها و از نظر جنس می‌توان به چند نوع فلز از جمله آلومینیوم، قلع و فولاد تقسیم‌بندی کرد که مورد استقبال مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بسیاری قرار دارند.

بسته‌بندی با آلومينيوم

آلومینیوم یکی از انواع بسته بندي فلزی است که به دلیل فراوانی، مقاومت بالا و وزن سبک در صنعت بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، صنعت ساختمان و اتومبیل‌سازی و غیره بسیار پرکاربرد است. البته به دلیل حفظ بافت، طعم و بوي اصلي غذا، بیشتر در قوطی‌ بسته‌بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسته‌بندی آلومينيومی سازگار با محیط زیست است و قابليت بازيافت کامل دارد.

انواع بسته بندی فلزی:

بسته‌بندی با فولاد

فولاد یا استیل نیز یکی دیگر از انواع بسته بندي فلزی است که دارای خصوصیاتی همچون ايمني، کاربردی بودن، عملکرد مناسب، بهينه بودن و قابلیت بازيافت بودن است.

بسته بندی با قلع

یکی دیگر از انواع بسته بندي فلزی که در این صنعت بسیار کاربرد دارد قلع است. به طور معمول قلع براي ايجاد خاصيت ضدخوردگي و مبارزه با اکسيژن و اثرات آن بر روي سطوح فلزي مورد استفاده قرار مي‌گیرد. فلز قلع به دلیل مقاومت بالا در بسته‌بندی صنایع مواد غذایی و لوازم آرایشی بیشترین مصرف را دارد و کيفيت مواد بسته‌بندی شده را حفظ می‌کند.

 

مزایای استفاده از انواع بسته ‌بندی فلزی

استفاده از بسته‌بندی فلزی برای عرضه محصولات ارگانیک بهترین عامل برای موفقیت یک برند تجاری، جذب مشتریان و فروش خود محصول خواهد بود. برخی از مزایای استفاده از انواع بسته بندی فلزی عبارتند از:

  • حفاظت از محصول: برخی از محصولات باید در بسته‌بندی تیره و به دور از تابش نور مستقیم خورشید نگهداری شوند. بسته‌بندی فلزی به دلیل مات بودن مانع عبور نور به داخل محصول می‌شود و عایق هوا بودن آن عمر محصول را افزایش می‌دهد.
  • ماندگاری و دوام: برخی از انواع بسته‌بندی‌ها در برابر رطوبت مقاوم نیستند و سریع آسیب می‌بینند.
  • ایمنی: استریل و ضدعفونی کردن بسته بندی فلزی بسیار ساده و راحت است و امکان ورود میکروب‌ در آنها وجود ندارد.
  • پایداری: یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از انواع بسته بندی فلزی قابلیت بازیافت به دفعات فراوان است.
  • محدوده ابعاد: بسته‌بندی‌های فلزی در طیف وسیعی از ابعاد و اشکال تولید می‌شوند.
  • جذابیت: بسته بندی فلزی از نظر بصری جذابیت ظاهری بیشتری دارد.
  • وزن سبک: برخی از بسته بندی فلزی وزن بسیار پایینی دارند و این اتفاق باعث کاهش هزینه حمل و نقل و افزایش راحتی مشتریان می‌شود.

بر این اساس مزایای استفاده از انواع بسته بندی فلزی بیش از معایبی همچون گران بودن هزینه بسته‌بندی با فلز، ضعف شیمیایی در برابر اکسیژن است و احتمال زنگ‌زدگی آنها وجود دارد.

1403-02-29