مقالات

دستگاه درب قوطی فلزی

در بسیاری از کارخانه قوطی سازی و شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی و یا شیمیایی، مواد تولید شده باید بعد از تولید بسته بندی شده و به جای جای ایران فرستاده شوند. حال این ارسال مواد به تمامی‌نقاط ایران می‌تواند مشکلات زیادی را برای شرکت‌های تولید کننده ایجاد کند چرا که اولا برخی از این شهر‌ها از یکدیگر بسیار دور بوده و بنابراین احتمال بیرون ریختن ماده وجود داشته و از سوی دیگر نیز ممکن است این مواد در گذر زمان خراب شوند. شرکت‌ها برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، تصمیم گرفتند تا درب این نوع مواد را به طور کامل پلمپ کنند و سپس آن را به دیگر مکان‌ها ارسال کنند. از آنجایی که بستن و پلمپ کردن کاری دشوار است، شرکت‌ها از وسیله ای به نام دستگاه پلمپ درب قوطی فلزی استفاده می‌کنند. اگر شما نیز در مورد دستگاه درب بند قوطی فلزی کنجکاو شده اید و دوست دارید تا بیشتر در مورد آن‌ها بدانید، در این مقاله اینجاییم تا به بررسی کامل این دستگاه و انواع آن‌ها بپردازیم.

دستگاه درب بند قوطی فلزی چیست و مکانیزم آن چگونه است؟

به این دستگاه، دستگاه پرس درب قوطی فلزی نیز می‌گویند، وسیله ای است که می‌تواند درب انواع قوطی‌های فلزی را به طور کامل ببندد به طوری که برای باز کردن آن نیاز به اعمال نیروی زیادی باشیم. این دستگاه در صنایع غذایی، شیمیایی و صنعتی دارای فواید بسیار زیادی بوده و بدون آن‌ها نمی‌توان درب قوطی‌ها را سریعا پلمپ کرد. از این دستگاه بیشتر برای پلمپ کردن قوطی‌ رنگ، کنسروهای غذایی و پلمپ داروها کاربرد دارد. عملیات درب بندی قوطی ‌های فلزی معمولا به صورت زیر است:

ابتدا دستگاه بالای سر قوطی قرار می‌گیرد سپس لبه‌های بدنه قوطی و درب دور هم پیچیده می‌شوند. در انتها نیز لایه‌های حلبی دور درب و بدنه قوطی‌ها را به هم فشار می‌دهند و آنها را غیر قابل نفوذ به هوا و آب می‌کنند. مزایای استفاده از دستگاه پلمپ درب قوطی فلزی مهم ترین مزایای این دستگاه برای بسته بندی فلزی شامل موارد زیر است: جلوگیری از ورود هوا به مواد درون قوطی جلوگیری از ورود میکروب و گرد و غبار به درون قوطی کاهش واکنش پذیری مواد درون قوطی جلوگیری از بیرون ریخته شدن محتوای داخل قوطی‌ها در هنگام حمل و نقل مقاوم تر کردن درب قوطی انواع دستگاه درب قوطی فلزی دستگاه‌های درب قوطی فلزی دارای انواع و مدل‌های بسیاری است که در اینجا به بررسی مهم ترین و پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم: دستگاه پلمپ درب قوطی فلزی دستی: دستگاه‌های درب بندی هستند که برای فعالیت نیازمند یک نیروی کار هستند. در این روش، درب قوطی به طور دستی بر روی قوطی قرار گرفته و سپس اپراتور با فشردن یک اهرم، آن را به طور کامل پلمپ می‌کند. طرز کار این دستگاه با کمک نیروی باد است. اصلی ترین مشکلات این نوع دستگاه پلمپ کننده، زمان بر بودن و غیر دقیق بودن آن است به طوری که از هر چند قوطی، ممکن است یک قوطی به طور کامل بسته نشده باشد.

با این دستگاه می‌توان بطری، قوطی‌های فلزی، درب‌های شیشه ای و پلاستیکی نوشیدنی‌ها نظیر آب معدنی و انواع شربت‌ها را درب گذاری نمود. از این دستگاه‌ها معمولا در کارگاه‌های کوچک و یا حتی مصارف خانگی استفاده می‌شود. دستگاه درب قوطی فلزی نیمه اتوماتیک: تمامی‌ویژگی‌های آن مانند دستگاه پلمپ دستی استف اب این تفاوت که در این روش به جای استفاده از نیروی زیاد دست، از سیستم فرمان و توسط پدال زیر پای اپراتور صورت می‌گیرد.

دستگاه درب قوطی فلزی اتوماتیک: در این نوع دستگاه، تمامی‌فعالیت‌ها به صورت کاملا اتوماتیک انجام می‌پذیرد و بنابراین میزان خطای آن به کمترین میزان ممکن رسیده و بنابراین برای استفاده در شرکت‌های بزرگ تولید کننده مواد غذایی و صنعتی کاربردهای فراوانی دارد. برای کنترل بهتر میزان فشار مورد نیاز برای قوطی و محل قرارگیری دستگاه بر روی قوطی‌ها، در کنار این دستگاه‌ها نوعی صفحه کنترل تعبیه شده است که به شما اجازه دستکاری و ایجاد تغییر در نحوه عملکرد دستگاه را می‌دهد.

1403-02-30