مقالات

انواع پوشش قوطی فلزی

نواع پوشش قوطی فلزی : همانطور که در مقاله دیگری از وب سایت کن ساز نیز اشاره کردیم، یکی از بهترین و پر کاربرد ترین روش‌های بسته بندی مواد غذایی در ایران و جهان، استفاده از انواع قوطی‌ها برای بسته بندی است. حال، از میان تمامی‌ روش‌های نام برده در بسته بندی قوطی، قوطی‌های فلزی توانسته اند به یکی از پرطرفدار ترین نوع قوطی‌ها تبدیل شوند. به دلیل وجود ضخامت بالای قوطی فلزی و مقاومت بی نظیر آن، از این نوع قوطی‌ها در بسیاری از صنایع و فعالیت‌ها استفاده گسترده ای می‌شود. همچنین، یکی دیگر از مواردی که رعایت آن در فرایند تولید انواع قوطی فلزی دارای اهمیت بسیاری است، بحث استفاده استاندارد از پوشش قوطی فلزی مناسب است. بدون این پوشش‌های خاص امکان آسیب رسیدن به قوطی چندین برابر شده و ممکن باعث بروز ضررهای مالی زیادی به شرکت سازنده قوطی‌ها گردد. اگر شما نیز کنجکاو شده اید تا در مورد انواع قوطی‌های فلزی و پوشش‌های به کار رفته در آنان بیشتر بدانید، در این مقاله جذاب از وب سایت کن ساز با ما همراه باشید تا به بررسی دقیق و علمی‌هر یک از این موارد اشاره شده بپردازیم.

بسته بندی فلزی و انواع آن

قبل از آن که به طور مفصل به بررسی انواع پوشش قوطی فلزی بپردازیم، باید با خود قوطی‌های فلزی و انواع آن آشنایی پیدا کنیم تا بتوانیم پوشش مناسب فعالیت خود را از میان انواع پوشش‌های انتخاب کنیم. بسته بندی فلزی، نوعی از بسته بندی بوده که در آن برای محافظت از مواد درون بسته، از یکی از انواع ورق ‌های تولید قوطی مانند آلومینیوم، آهن و یا قلع استفاده می‌شود. به گفته بسیاری از کارشناسان در صنایع غذایی و بسته بندی، این نوع بسته بندی به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر ضربه و گرما، بهترین گزینه برای بسته بندی است. بسته‌ بندی‌های فلزی معمولا محصول را کاملا در برابر نفوذ نور و گرما یا رطوبت محافظت می‌کنند و نمی‌گذارند که آسیبی به آن برسد. همچنین، روند تولید این نوع بسته بندی‌های فلزی نسبت به دیگر انواع بسته بندی دشوار تر بوده ولی در عوض فواید زیادی برای ما دارد. از مهم ترین انواع قوطی فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: قوطی فلزی آهنی: نوعی معمولی از قوطی‌های فلزی بوده که در آن از یکی یا چند لایه فلز آهن ضد زنگ استفاده شده است. این قوطی‌ها، بسته به مواد ریخته شده در آن و یا به درخواست مشتری، می‌تواند خط دار و یا بدون خط باشد. از این نوع قوطی‌ها در بسته بندی قوطی‌های رنگ استفاده گسترده ای می‌شود.

قوطی فلزی آلومینیومی: یکی دیگر پرکاربردترین نوع قوطی‌های فلزی، قوطی‌ها آلومینیومی‌هستند. این قوطی‌ها به دلیل داشتن وزن سبک و قطر نازک، دارای کاربرد بسیار زیادی در صنعت بسته بندی مواد نوشیدنی دارند. این نوع قوطی‌ها دوست دار محیط زیست بوده و قابل بازیافت هستند. بسته بندی قوطی آئروسل: نوعی ویژه و خاص از بسته بندی قوطی فلزی بوده که از آن در بسته بندی مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود چرا که مقاومت آن‌ها در برابر اسید بسیار زیاد است و اجازه تبخیر شدن مواد درون قوطی را به بیرون نمی‌دهد. از این قوطی‌ها بیشتر برای بسته بندی رنگ مو و اسپری رنگ و همچنین خوشبو کننده هوا و اسپری استفاده می‌شود. بسته بندی‌های فلزی تیوب لسیون: نوعی دیگر از بسته بندی‌های فلزی بوده که از آن برای بسته بندی خمیر دندان، لوسیون‌ها و محصولات زیبایی استفاده می‌شود. سایز انواع قوطی فلزی بسته به اینکه قصد داشته باشید از قوطی‌های فلزی خود برای بسته بندی چه محصولی استفاده کنید، اندازه آن‌های نیز با یکدیگر متغیر خواهد بود. با این حال، از مهم ترین اندازه‌های قوطی‌های فلزی که بیشتر در بازار وجود دارند، می‌توان به قوطی‌های ۱۰*۳۰، ۲۵*۱۰، ۲۵*۲۵، ۲۰*۲۰ و … اشاره کرد.

انواع پوشش فلزات

و اما برویم سراغ اصل مطلب! بعد از مدتی که از تولید قوطی‌های فلزی گذشت، برخی از دانشمندان و مهندسان به این نتیجه رسیدند که می‌توانند با استفاده از برخی از پوشش فلزات، به این بسته بندی‌ها لایه ای جدید از مقاومت اضافه کنند. از مهم ترین این پوشش فلزات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پوشش قلع قوطی: همانطور که همه ما می‌دانیم، اگر فلز آهن برای زمانی قابل توجه در معرض رطوبت، اسید‌ها، و یا برخی دیگر از مواد قرار گیرد، احتمال زنگ زدگی آن افزایش یافته و این زنگ زدگی باعث ورود ترکیبات آهن به درون ماده موجود در بسته بندی شده و ممکن است باعث مرگ و یا مسمومیت استفاده کننده محصول شود. به همین منظور، برای جلوگیری از اتفاق تمامی‌موارد بالا، بعد از مدتی تصمیم بر این گرفته شد که درون و بیرون این قوطی‌ها را با ماده ای به نام قلع، قلع اندود کنند. در گذشته برای قلع اندود کردن قوطی‌ها از روش ذوب کردن قلع بر روی قوطی استفاده می‌شد، در حالی که در حال حاضر از روش الکترولیتی برای قلع اندود کردن قوطی‌ها استفاده می‌شود تا هیچ قلعی هدر نرود و هزینه تولید آن نیز کاهش یابد. لاک قوطی: یکی دیگر از روش‌های محافظت از قوطی‌های فلزی، استفاده از لاک قوطی است. به طور کلی، انواع لاک قوطی به دو دسته لاک‌های آلی و لاک‌های غیر آلی تقسیم بندی می‌شود: لاک‌های آلی: نوعی از لاک‌های پوششی بوده که در ترکیب آن‌ها از مواد آلی مانند وینیل، فنولیک و اپوکسی استفاده شده است و باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت لاک در برابر ضربه و یا مواد شیمیایی می‌شود. لاک‌های غیر آلی: مانند Protecta-tin بوده که در آنها از موادی مانند NaOH، Na2Cr2O4 و Na3Po3 استفاده شده و سپس عوامل مرطوب کننده و مواد معدنی به ان اضافه می‌شود. در این فرایند، با استفاده لاک‌های عالی می‌توان به راحتی گوگرد و دیگر مواد سمی‌را جذب کرد تا به درون مواد غذایی موحود در قوطی سرایت پیدا نکند.

1403-02-29